torsdag 23 april 2015

WIP: estniska vantar

Jag nämnde ju förut att Siri-koftan (som har gjort vissa framsteg sedan sist: jag har just delat av kropp och ärmar) är den ena av mina två pågående stickningar. Den andra är ett par flerfärgsstickade vantar efter ett estniskt mönster. Sedan jag lärde mig flerfärgsstickning precis i slutet av 2013 (första projektet var julkulor!) har jag blivit sugen på att prova vantmönster från olika länder. Hittills har jag stickat ett par norska selbuvantar och Claras Rigavantar, inspirerade av lettiska mönster. Mina pågående Maimu's mittens är alltså de estniska representanterna. Tyvärr har de hamnat lite på sparlåga på sistone, men jag ska göra ett ryck.

På önskelistan finns också ännu fler lettiska vantar (jag fick en bok med mönster i julklapp) och samiska vantar. Över lag finns det ingen ände på hur många vantar jag vill sticka. Jag har även storvulna planer på en estnisk-inspirerad tröja i flerfärgsstickning. Tröja i flerfärgsstickning på 3 mm-stickor, låter det rimligt eller har jag hybris?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar