tisdag 2 juni 2015

Mission accomplished, nästan

Maj är över, och vän av ordning frågar sig förstås om jag lyckades med mina föresatser för me-made-May. Svaret är nästan. Jag lyckades varje dag använda något jag hade gjort själv, men jag blev inte riktigt klar med de två plagg jag hade tänkt sy: det andra i ordningen blev klart först ikväll. Låt mig presentera: Kjolen!
Ursäkta att jag ser så bister ut på bilden, jag är jätteglad, jag lovar!
Den här kjolen är huvudsakligen sydd efter samma egenhändigt konstruerade mönster som min illgröna kjol och min brunorangerosa kjol. Det är en rak modell med ett veck fram och ett bak, och jag trivs mycket bra med formen: jag tycker att den passar min kroppsbyggnad (också ganska rak) och mina vanor (jag cyklar mycket, vilket gör att snäva kjolar blir obekväma och vida kjolar blåser upp eller fastnar i ekrarna).
Tyget är en före detta gardinkappa av okänt material, jag gissar på Läskig Syntet. Det fransar sig till förbannelse och är lite kliigt, så jag fodrade linningen med bitar av ett gammalt örngott.
Samma örngott fick bli fickor - jag har tidigare bara gjort utanpåfickor, men nu provade jag isydda fickpåsar eller vad det nu heter på fackspråk. Det ser mycket proprare ut (fast kanske inte på insidan). Det kombinerade helhetsintrycket av den här raka modellen och den grågröna färgen blir att det ser lite ut som en uniformskjol som skulle platsa på en gränsvakt någonstans i östeuropa, men det behöver väl inte vara en dålig sak?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar