söndag 16 augusti 2015

Här börjar evigheten

För ett par dagar sedan påbörjade jag något som lovar att bli ett långvarigt projekt. Jag har nämnt förut att jag är sugen på att sticka en flerfärgsstickad tröja av estnisk typ, och jag köpte garn till den i maj. Nu tyckte jag tiden var mogen att börja sticka på den.
Jag följer inget färdigt mönster, mest för att jag inte har hittat något som var lätt att få tag i, men också för att jag inte vill ha en helt traditionell tröja, utan en med lite annan passform och konstruktion. Tröjan är därför lite löst baserad på gratismönstret Platte River, men fylld med estniska mönster. Jag har letat efter bilder på estniska tröjor (och för den delen även vantar) och tagit de element jag tyckte bäst om. Bården är inspirerad av en bild på en tröja, själva huvudmönstret är taget från någon översikt över traditionella mönster.
Jag har som synes börjat med ena ärmen, som får agera provlapp för både stickfasthet och estetiska överväganden. Min stickfasthet är lösare än på de köpta estniska tröjor jag har, så den här tröjan kommer väl att se lite annorlunda ut, men så får det bli. Den kommer nog ändå att ta en evighet, men jag har höga förhoppningar om att den blir bra i slutänden.
Såhär när jag redan har börjat har jag insett att det hade varit rimligare att välja till exempel en islandströja som första flerfärgsstickade tröja: tjockare garn och flerfärgsstickning bara på vissa delar. Nåväl, det är så dags nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar