torsdag 26 november 2015

Mera färdigsytt

Förutom en klänning har jag också sytt färdigt en Bronte Top i tyg som blev över från klänningen jag sydde i somras. Tyget räckte bara till den kortärmade versionen, och det nätt och jämnt - mer om det strax. Först en bild:
Inte världens bästa bild, men man ser i alla fall halsringningen, som är lite av poängen med den här tröjan. Jag tycker den är fin, även om jag i mina mer nojiga stunder tänker att den snarare hör hemma på babykläder. Oftast är jag dock inte nöjig utan mycket nöjd. Ärmarna sitter kanske åt lite för mycket, men det kan bero på att jag inte har fållat dem med elastisk söm utan med vanlig raksöm med lång stygnlängd. Jag ska jämföra mönsterdelarna med motsvarande delar till Lady Skater-klänningen för att se om jag behöver göra några ändringar.
Jo, det där om att tyget nätt och jämnt räckte: i själva verket räckte det faktiskt inte. Hur jag än lade ut mönsterdelarna fattades det en liten trekant högst upp på framstycket. Jag bestämde mig för att skarva, att det var värt det för att få ut en tröja av tyget och att det kanske till och med gick att mönsterpassa så att det knappt syntes.

Sedan insåg jag vilken tur jag hade: eftersom bakstycket överlappar framstycket vid axlarna blev skarven helt dold och syns inte alls!
Nu har jag inga fler färdigsydda plagg på lut, men tänkte sätta igång med min planerade klänning i ulltrikå snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar