söndag 22 november 2015

Voilà, en klänning!

Jag vet inte hur många veckor jag har haft ambitionen att ta lite bilder när jag är hemma på helgen och får lite dagsljus, men det har inte blivit av. I lördags var det i alla fall solsken och inte så hektiskt, så jag riggade upp kameran i hallen och tog bilder av ett par syprojekt.
Först ut är klänningen Françoise, som jag har hållit på och fixat med, och som blev klar för ett tag sedan, men jag har inte hållit reda på när. Så här blev den:
Tyget är av okänt material, bomulls- och syntetblandning kanske? Köpt för tio kronor på Myrorna för några år sedan, och jag har en bra bit kvar av det, så det dyker nog upp ytterligare en klänning och/eller kjol i det här så småningom. Det är ganska kraftigt och stumt, och jag tyckte att det passade bra för den här typen av sextiotalsinspirerad modell.
Jag hade lite svårt att få klänningen att sitta bra, det dök upp en hel del konstiga veck under resans gång och jag har ingen vana vid att förstå mig på hur man åtgärdar sådant. Dessutom tyckte jag att det var väldigt svårt att prova ut var dragkedjan skulle sitta, hur gör folk? Har alla provdockor? Till slut blev jag ganska nöjd med passformen, men inte hundra procent, vilket är synd eftersom jag har flera tygbitar på lager som jag tror skulle göra sig väldigt väl i den här modellen. Vi får se när jag vågar mig på nästa version.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar