torsdag 3 december 2015

WIP: slapparkofta

Jag har just nu bara högst egoistiska stickningar på gång. Förutom mina randiga restgarnssockar håller jag också på med en randig kofta.
Mönstret är Harvest, ett gratismönster som finns i en lång rad storlekar, och garnet är Texelse Schapenwol som jag köpte i Amsterdam i våras. Än så länge blir koftan precis som jag hade tänkt mig, men det är kanske svårt att förstå av bara en ärm och ett hopkorvat ok hur nöjd jag är.
Det finns tre orsaker till att jag börjar med ärmarna: dels vill jag ha dem undanstökade, eftersom jag tycker ärmar är lite småtråkiga, dels vill jag veta hur mycket garn som behövs till dem för att sedan kunna sticka koftkroppen tills någon färg tar slut, om jag känner för det, och dels började jag närma mig det ställe där jag tänker göra koftans enda knapphål, och jag hade ännu inte letat fram en lämplig knapp så jag visste inte hur stort knapphålet skulle behöva vara, utan sköt det då på framtiden.
Jag hoppas få den här färdig ganska snart, för jag tror att det blir en utmärkt kofta att mysa in sig i nu i december, och särskilt över julledigheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar