torsdag 11 februari 2016

WIP: Dundurn

Jag har en ny kofta på gång, och den har alla förutsättningar att bli en ny storfavorit.
Mönstret är Dundurn av Glenna C., som jag har stickat några mönster av tidigare. Hon har designat en hel skog av koftor och tröjor med fina flätmönster, bland annat Jackson Creek Cardigan, som är den bästa kofta jag har stickat hittills. Den här lovar alltså att bli riktigt bra, den med. Det ni ser på bilden är bakstycket, som jag stickar på hemma, men jag har också stickat en och en halv ärm, mestadels på kafferasterna på jobbet. Glenna C. brukar rekommendera att man börjar med ärmarna och betraktar dem som stora provlappar, och det ligger något i det, så jag följde hennes råd den här gången.
Garnet kommer från Solkustens spinnverkstad och är deras tvåtrådiga Gotland i mörkbrunt. Jag har tidigare stickat i deras mörkgrå Gotland, och det här är lite annorlunda - lite tjockare och lite slätare, så att säga, alltså med mindre fluff-halo. Därför är min stickfasthet helt annorlunda än i koftan jag stickade av det mörkgrå garnet, och troligen kommer det att gå åt mer garn, eftersom det faktum att det är tjockare gör det lite mindre drygt. Jag håller tummarna för att de härvor jag har räcker.
Det verkar som om den kallaste delen av vintern är över, men det är bara mitten av februari, så jag tror att det finns fler chanser att använda en tjock brun kofta, och är mycket motiverad att arbeta vidare på den här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar