måndag 25 april 2016

FO och WIP: små mössor




Jag har inte stickat så mycket till barn, eller rättare sagt, jag har inte stickat till barn alls. Jag vet inte riktigt hur det kommer sig, men kanske beror det på att nytillskotten bland släktingar och vänner började komma innan jag började sticka. Hur som helst råkade jag för ett tag sedan lova att förse ett par än så länge ofödda tvillingar med stickat. Mössor kändes som en bra sak att börja med.
Jag började med att fundera på garn: mjukt och tvättbart var de två första kriterierna, och Drops visade sig ha en del olika varianter i sitt sortiment. Jag gillade färgerna i Merino Extra Fine, och köpte några som jag tyckte skulle bli fina tillsammans.
Mönstret är ett gratismönster som heter Garter Ear Flap Hat, som jag tyckte verkade sympatiskt, mycket på grund av öronlapparna. När jag tittade igenom folks färdiga projekt på Ravelry fastnade jag för några tvåfärgade, så nu har jag gjort en vit och turkos mössa och ska börja på en turkos och mörkblå.
Garnet är tunnare än det rekommenderade, så jag stickar en större storlek för att mössorna förhoppningsvis ska vara lagom stora nästa vinter. Detta är något av ett vågspel, eftersom jag  som sagt inte brukar sticka till barn och därför inte riktigt vet hur stora de är i olika åldrar, och förresten brukar väl tvillingar vara lite mindre, eller? Nåja, det är ju nästan alltid mössväder i Sverige, så oavsett om mössorna är lagom stora i september eller nästa år i maj lär de komma till användning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar