tisdag 19 april 2016

WIP: Tweedig Audrey

Jag har pratat förut om mina planer på att sticka en kofta i Donegal Tweed, och efter en del förberedelser har jag nu kommit igång. Jag läste nämligen nyligen att det krymper efter tvätt, så jag var extra noga med att sticka en provlapp och skriva upp masktätheten både före och efter tvätt. Jag kom fram till att den krympte med ungefär 15% på höjden. Den krympte lite på bredden också, men inte alls lika mycket, och där kan jag förlita mig på mönstret lite mer - det är ju lättare att till exempel lägga upp eller minska ett visst antal maskor fast koftan ser för stor ut än att följa instruktioner av typen "sticka 10 cm" om man vet att den kommer att krympa. Trots mina uträkningar känner jag en viss nervositet inför det här projektet.
Det jag däremot missade var att sticka en separat provlapp för den vridna resåren, så den blev inte så bra på första försöket. Jag repade upp och började om med större stickor, och nu är jag nästan färdig med resåren och redo att övergå till slätstickningen.
Jag gillar verkligen tweedstrukturen. Jag har flera tröjor och koftor i min Ravelry-kö som jag tror skulle bli jättefina i tweed. Vi får se om jag lyckas bli bekväm med just det här garnet och dess egenheter, annars får jag undersöka utbudet lite mer nästa gång tweedlusten slår till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar