söndag 22 maj 2016

Ny favoritklänning

Jag tror att jag har nämnt att jag har hållit på med en ny klänning, och jag är så nöjd med den att jag inte vet vart jag ska ta vägen (även om jag mest ser besvärad ut på bilden).
Mönstret är Afternoon Shift Dress, klänningsvarianten av Afternoon Blouse, som jag ju sydde för ett tag sedan och älskade. Liksom blusen dras den över huvudet och är enkel i passformen, det kanske inte är i allas smak, men den sitter fint på mig och är väldigt lätt att sy.
Tyget köpte jag i Oxford för ungefär ett år sedan, det är bomull med röda trådar åt ena hållet och svarta åt det andra (jag vill säga att det är chambray, men Wikipedia talade just om för mig att i chambray är ena uppsättningen trådar alltid vit, så då vet jag inte vad det här kallas). Jag hade ursprungligen tänkt sy en kjol av det, men jag är glad att jag sparade det till den här klänningen.
Det är ett litet sytt veck i ryggen, men jag funderar på att sy fast knytband i sidsömmarna på framtida versioner istället, så att den blir lättare att dra över huvudet.
Eftersom jag inte hade planerat för en klänning när jag köpte tyget blev det lite knappt. Jag fick göra fickorna lite mindre än de skulle vara enligt mönstret, och jag tror inte att alla fickbitarna är klippta helt på trådraken heller. Jag roas av sporten "utnyttja tyget till max".
Jag hade klänningen på mig på en fest i fredags (bildbevis kommer senare) och fick en komplimang för den, vilket förstås var trevligt. Ett riktigt lyckat projekt alltså, och jag har många idéer för fler sådana här klänningar. Den där tanken på en silkig festklänning, som jag fick efter att ha sytt blusen, har jag till exempel inte övergett!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar