söndag 15 maj 2016

WIP: halvvantar

Jag har lite svårt att färdigställa projekt just nu. Min tweedkofta går väldigt långsamt framåt. Jag har nästan sytt färdigt en klänning som bara saknar en knapp, och på det stadiet har den varit i ett par veckor nu. Sist men inte minst håller jag på med ett par halvvantar, där ena vanten blev klar ganska fort men det blev en veckas paus innan jag lade upp till den andra.
Det här är mönstret Short Wave Mitts, ganska kraftigt modifierat. Jag fick upp ögonen för det efter alla upplagor av det besläktade mönstret Mixed Wave Mitts som Ina har stickat, men jag gillar alltså den här symmetriska varianten lite bättre. Jag stickade ett par till mig själv för två år sedan, men de här ska min sambo få.
Det grå garnet är från Solkustens spinnverkstad, det gröna är från Fjällbete, och båda är rester efter koftor jag har stickat till mig själv. Garnerna är tjockare än det som mönstret är skrivet för, så jag har bara lagt upp 40 maskor istället för 50, för att inte vantarna skulle bli löljigt stora. När jag stickade handflatan på den första vanten trixade jag en del med förkortade varv för att få bra passform, och när jag idag började på vante nummer två fick jag koncentrera mig ett tag för att spegelvända det hela. Det borde inte ta så lång tid att bli färdig med de här, och de kan komma väl till pass när vi nu har fått en köldknäpp igen.
Mönstret får mig att tänka dels på löv, dels på kretskort, och båda dessa saker passar mottagaren mycket väl, så det här känns som ett mycket lyckat projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar