tisdag 19 juli 2016

Behovssömnad, för ovanlighetens skull

Jag har egentligen nästan allt jag behöver. När jag syr eller stickar är det för att det är roligt, eller för att jag vill ha något nytt, för att jag har hittat ett fint garn eller tyg. Det är väldigt sällan jag har några riktiga luckor i garderoben som jag kan fylla med något jag själv har gjort, utan oftast rör det sig om träningskläder, jeans eller skor, som jag måste köpa. Det jag själv gör är kjolar, klänningar, koftor, vantar och annat som jag, i ärlighetens namn, har gott om redan.
Just nu finns det dock en del saker som jag skulle behöva sy. Först ut är inte ett plagg, utan en påse till ett stormkök.

Stekpannan med non-stick-beläggning har fått ett separat fodral för att inte repas av metallen i de andra delarna när man spänner ihop dem, och det yttre fodralet, till vänster på bilden, har ett litet fack inuti för tändaren. Tyget är ett gammalt påslakan, och jag har utnyttjat de existerande sömmarna på så många ställen som möjligt.
Nästa sak på listan är shorts. Jag håller på att slakta ett par gamla illasittande shorts för att sy ihop dem igen på ett lite mer smickrande vis. Dessutom behöver jag nattlinnen och/eller korta pyjamasbyxor, så om shortsen blir bra ska jag försöka sy ett par till, men i trikå. Det kanske inte är världens mest spännande projekt, men tanken på hur mycket de här sakerna kommer att komma till användning höjer motivationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar