söndag 24 juli 2016

Ganska okej shorts

Nyligen ägnade jag ett par kvällar åt att göra om ett par shorts från gräsliga till ganska okej. Jag hade ursprungligen sytt dem i syslöjden för tusen år sedan, och tyget - något slags tunt jeanstyg, ungefär - var värt ett bättre öde. Jag tänker inte visa några bilder på hur de såg ut innan jag tog itu med dem, men de hade resår i midjan, som satt åt alldeles för hårt, benen var vida och fladdriga och de var alldeles pösiga framtill.
Min ursprungliga tanke var att helt sprätta isär shortsen i sina beståndsdelar och klippa ut nya delar av tyget efter någon befintligt mönster, till exempel det här gratismönstret. De hade dock fickor i sidsömmarna som jag ville behålla, så istället sprättade jag bara fram- och baksömmarna, trädde ett shortsben på varje ben och nålade ihop halvorna så att de skulle sitta lite bättre. Inte direkt enligt konstens alla regler, men det funkade rätt bra. Här syns sömmarna; jag klippte förstås bort det överflödiga tyget sedan.
Det slutade med att jag sydde den nya baksömmen på samma ställe som den gamla, men tog in varje ben med kanske fem centimeter och tog in ungefär lika mycket fram. Midjeresåren var ju för kort, och jag hade ingen ny hemma, så jag trädde in ett band i hällan istället och gjorde en dragsko. (Säg det inte till någon, men det är faktiskt ett skosnöre.)

Slutresultatet är som sagt ganska okej. Jag är inte direkt en shortsperson, jag föredrar kjol när det är tillräckligt varmt för bara ben, så de här kommer nog inte att användas mycket ute bland folk, och jag tycker helt klart att de duger för sitt ändamål (ända! ha!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar