söndag 21 augusti 2016

Pyjamasbyxor

Som jag nämnde tidigare i somras har ett par shorts i trikå, för pyjamasbruk, länge stått på min lista över saker jag faktiskt behöver sy. Jag har ett par köpta som håller på att falla sönder i sina beståndsdelar, och nu var det hög tid att ersätta dem.
Jag tog tyget som hade blivit över efter min randiga långärmade t-shirt, ungefär 85 x 85 cm (jag har kommit på att jag vill bli bättre på att hålla reda på hur mycket tyg som går åt till olika projekt), och vände och vred lite på det för att se om det skulle räcka. Istället för att använda ett existerande mönster tog jag mått på mig själv och på tre olika par shorts jag har hemma (de jag nyss sydde om, de gamla utslitna pyjamasshortsen och ett par till) och jämkade ihop resultaten till ett mönster, som jag testsydde i ett gammalt påslakan innan jag sydde de här (även om det sedan behövdes lite justering för trikåns töjbarhet).
Mina nya pyjamasbyxor är mycket sköna, de har fickor och dragsko och jag kan intyga, efter att ha använt dem en del sedan de blev färdiga för några veckor sedan, att de gör sitt jobb alldeles utmärkt. Projektet blev en märklig blandning av att vilja göra alldeles rätt, eftersom det här var sista biten av ett tyg jag tycker mycket om och eftersom jag räknar med att använda byxorna mycket, och att inte bry mig så mycket om detaljerna, eftersom det trots allt bara rör sig om en pyjamas. Ränderna matchar inte riktigt i sömmarna, till exempel, och jag kollade inte innan jag sydde fållarna att byxbenen blev lika långa. Men ändå - pyjamas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar