torsdag 10 november 2016

WIP: Gretel

Jag stickar inte tröjor i någon stor utsträckning, men just nu har jag två stycken på stickorna: dels den estniska förstås, och dels en som ingår i mina planer för hösten. Modellen heter Gretel och jag har haft den i min Ravelry-kö ganska länge. Det var inte helt lätt att köpa det här mönstret. Ursprungligen kunde man köpa det på två sätt, men den ena länken har försvunnit, så nu går det bara att köpa det i Knit Picks webshop. Eftersom de egentligen säljer garn har de en begränsning som är att de bara levererar till adresser i USA, och det gäller fastän detta är ett pdf-mönster för nerladdning. Nu lyckades jag i alla fall köpa mönstret och är i full gång med stickningen.

Garnet är Onion no. 4 av ull och nässlor, och jag gillar verkligen att sticka med det. De ljusa nässelfibrerna ger lite glans och skiftningar i färgen, och jag föreställer mig att tröjan kommer att bli lite svalare än ren ull, vilket jag tycker är en fördel i en tröja där man ju inte kan reglera temperaturen på samma sätt som med en kofta.
Jag började med ärmarna, och faktiskt har ärm nummer två just blivit klar och det är dags att lägga upp för kroppen (men det är ju aldrig vettigt dagsljus, så jag kunde inte ta någon färsk bild). Det dröjer nog inte länge innan jag har en färdig tröja i säsongens färgskala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar