måndag 11 september 2017

Gör om, gör rätt

Jag har i viss utsträckning hållit mig till min senaste föresats, nämligen att laga lite kläder: en jacka, en kofta och ett par byxor har fått tillbaka sina knappar, i alla fall. Dessutom har jag åtgärdat ett mycket gammalt, misslyckat stickprojekt.
Den här stickade kockmössan, eller vad man ska kalla den, är mössan Riga av Clara Falk, och något blev väldigt fel med min variant. Enligt mina Ravelry-anteckningar var det så här: jag stickade den på något större stickor än de matchande vantar jag redan hade gjort (3mm istället för 2,5mm), eftersom jag trodde att det behövdes för att den inte skulle bli för liten. Resåren stickade jag också på 3mm, eftersom jag inte hade någon mindre rundsticka och var för lat för att sticka på strumpstickor. Följaktligen blev resåren för vid och hela mössan på något vis för hög. Istället för att hänga lite avslappnat i nacken blev den bara som en stor strut som jag aldrig använde.
Nu, två år senare, tog jag tag i problemet. Jag klippte bort resåren och stickade istället en i-cord-kant, så att mössan sitter längre ner på huvudet, så att säga. 
Det här tycker jag blev mycket bättre, och nu får den flytta från sin långvariga plats bland projekt att åtgärda till påsen för mössor, där den hör hemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar