lördag 2 december 2017

Planer av ett annat slag

När jag planerar mina sy- och stickprojekt inför en ny säsong brukar jag hela tiden vara fullt medveten om att jag egentligen inte behöver mer kläder. Jag utgår från vilka tyger och garner jag har i gömmorna och vad jag känner för att sy eller sticka. Inför den här vintern och början av våren är det ett lite annat läge. Vi väntar nämligen tillökning i mars, så jag behöver fylla på garderoben med plagg med plats för magen.
I min planering har jag haft stor glädje av att läsa om andras planer och erfarenheter, till exempel här och här och andra inlägg på samma blogg. Åsikterna verkar gå isär om huruvida man ska orka sy kläder för en så begränsad period, men på samma sätt kan man fråga sig om man verkligen ska köpa kläder för en så begränsad period. Jag tycker mig se på vänner och bekanta som har eller väntar barn att de plagg som passar under graviditeten används väldigt flitigt, så jag tror att det kommer att vara lika väl investerad tid som att sy vad som helst för normala förhållanden, när jag har fler olika plagg att välja mellan.
Jag har klarat mig längre än jag trodde jag skulle göra med mina vanliga kläder, även om det ena paret byxor efter det andra har blivit förpassade till kassar på vinden. Nu, i sjätte månaden - ett skede som vi kan kalla midi-mage - funkar fortfarande vissa kjolar, många t-shirts och en hel del klänningar. Av mina egensydda plagg är det mina t-shirts - Plantain och Tonic - som jag använder mest, och de stickade koftorna passar förstås fortfarande bra. Tova trodde jag att jag skulle använda en del, men den har hunnit bli lite för trång vid det här laget.
För perioden maxi-mage (eller mega-mage) får jag ta till mönster som faktiskt är avsedda för mammakläder. Till att börja med ska jag sy några Cordelia av Zoe, vars blogg jag länkade till ovan. Maxi-magen kommer att infalla när det antagligen är ganska kallt, så förutom linnen borde jag nog sy något med ärm också. Så här borde jag kunna fixa till exempelvis en Tonic med plats för magen.
Det blir inga bilder på magen idag, men det kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar