lördag 27 januari 2018

Mer behovssömnad

Efter succén med det prickiga linnet nyligen (så bekvämt!) bestämde jag mig för att använda samma teknik för att göra en t-shirt. Det krävdes lite trixande jämfört med mönstret jag utgick ifrån, men tog inte lång tid.
Jag har tidigare sytt två långärmade t-shirts efter mönstret Tonic 2, som går att få gratis i pdf-variant. Mönstret är avsett för "petites", vilket jag inte är, men som jag tidigare har beskrivit tyckte jag att ansträngningen att förlänga mönstret med 5 cm var väl värd att få mönstret gratis, hellre än att köpa något annat t-shirtmönster. Jag är dessutom mycket nöjd med passformen på de två färdiga tröjorna.
Den kortärmade varianten, Tonic tee, hade jag däremot inte sytt förut, men nu tyckte jag att det skulle vara en bra idé. De två långärmade passar fortfarande över min mage, men det börjar bli nätt och jämnt, så nu ville jag lägga till lite rynk och därmed plats.
Till att börja med behövde jag göra samma ändring på det här mönstret som på det långärmade - trodde jag. Dock visade det sig att den kortärmade varianten är lite kortare i livet, så istället för 5 cm förlängde jag den med 7 cm.

Sedan var det dags för nästa steg i ändringarna. Jag hade sedan tidigare läst i det här blogginlägget om hur man kan anpassa mönster för sin mage, och genom att kombinera den instruktionen med att mäta mönsterdelarna till Cordelia kom jag fram till att framstycket skulle förlängas med ytterligare 10 cm och breddas med 3 cm på vardera sidan längst ner, avsmalnande uppåt. (Jag höll på att skriva "upp till midjan", men vilken midja?) Bandet till halsringningen gjorde jag kortare och bredare än vad mönstret anger, efter att ha haft problem med det på de långärmade tröjorna.
Jag gillar slutresultatet, tröjan skulle nog sitta ännu lite bättre om jag hade lagt till en mudd i midjan av det slag som Cordelia har, men jag tänker mig att jag kanske vill sprätta upp sidsömmarna och göra om den här till en icke-gravid-tröja så småningom, och då skulle det bli lite krångligt.
Tyget, förresten, är bomullsribb från Andersson & Hjalmarsson, som jag har använt tidigare och tycker mycket om, eftersom det är lätt att sy med och mjukt att ha på sig. Jag har mer på lager i en randig variant, men det sparar jag nog till senare, för jag tror inte att det är lönt att sy så mycket mer mammakläder. En Cordelia till bara, kanske...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar