söndag 21 januari 2018

WIP: en mössa med vissa frågetecken

Något av det svåraste att sticka, enligt mig, är mössor. Jag saknar helt förmågan att avgöra medan en mössa fortfarande sitter på stickorna om den kommer att passa och hur den kommer att se ut.
Jag har flera exempel på misslyckade mössor, en räddade jag i höstas från ett liv som kockmössa, en annan, som jag stickade uppifrån och ner, blev alldeles för vid så att den blev ett vindfång och höll på att blåsa bort med jämna mellanrum, så jag fick repa upp stora delar och sticka om den med färre ökningar.
Nu har jag en sån där svår mössa på stickorna igen. Den här vintern har jag använt mina Anundsjövantar ganska mycket, och en vacker dag fick jag för mig att jag skulle sticka en mössa som passade till dem, med mönstrad mudd och enfärgad - jag vill säga skult, heter det så? Jag mätte mina vantar och räknade lite på vad som skulle bli lagom antal maskor (168), och så lade jag upp. Jag stickade mudden med samma mönster som vantarnas mudd, men när jag gick över till enfärgat började problemen. Flerfärgsstickning är ju ofta lite tätare än vanlig stickning, så plötsligt började mössan pösa ut, fast jag inte hade ökat antalet maskor. Nu är den stora frågan: kommer det här att bli en lite skönt avslappnad, hängig mössa, eller kommer det att bli en konstig bagarmössa?
Som sagt, jag kan inte över huvud taget föreställa mig vad det här kommer att leda till. Jag har kommit tillräckligt långt för att kunna prova mössan, men kan inte tyda det jag ser. Jag har ingen aning om ifall jag borde repa upp det enfärgade stycket och sticka om det med färre maskor, jag vet inte när det är dags att börja minska, jag vet ingenting. Fortsättning följer. Tur i alla fall att mössor inte är så stora, så det är inte hela världen om det slutar med att jag stickar den två gånger, eller i alla fall en och en halv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar