måndag 19 februari 2018

Smått och gott, framför allt smått

Jag har roat mig med att sticka och sy lite babykläder på sistone, och det kan mycket väl vara mer på gång. Det är roligt att man kan använda restgarner och överblivna tygbitar och snabbt förvandla dem till något trevligt.
För det första har jag stickat en liten kofta av rester av Cheeky Merino Joy och Dandelion Rosy Sport, som är samma garnbas men färgat av olika färgare. Garnet är väldigt mjukt och ska gå att tvätta i maskin om man gör det försiktigt (även om jag aldrig har provat), vilket jag tänker mig är bra när det gäller barnkläder.
För det andra har jag sytt vantar i ullribb enligt det här mönstret, det finns många liknande beskrivningar på nätet, men den här var den första jag hittade som erbjöd färdiga mått, de andra skrev bara att man skulle utgå från måtten på barnets hand, och barnet är ju inte här än.

För det tredje har jag sytt en mössa, även för sådana finns det gott om beskrivningar att hitta, men jag följde den här. Tyget är samma ullribb. Vantarna och mössan är lite sydda på en höft och därför kanske inte helt symmetriska och så, men att sy i trikå till någon som snabbt kommer att växa ur sakerna känns inte som att det måste vara en särskilt exakt vetenskap.
Jag har insett flera fördelar med att sticka och sy till spädisar: det går fort, man kan använda upp rester, och barn byter storlek hela tiden, så det gör inget om man inte får till den passform eller masktäthet man hade tänkt (bara sakerna inte blir för små för att någonsin passa). Skoj skoj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar