tisdag 13 mars 2018

FO: liten kofta

Jag har stickat en till liten babykofta, men nu tror jag att jag ska lugna ner mig lite på den fronten och kanske skämma bort mig själv lite istället.
Mönstret och garnet kommer från Yll och Tyll, som har väldigt många söta mönster på babykoftor. Den här heter Lilla diamant, och jag stickade den minsta storleken, men med lite lösare stickfasthet, så den blev nog lite större än mönstret avsåg. Nåja, barn växer ju, så någon gång passar den nog.
Koftan är stickad i Sandnes Lanett, som jag inte har provat tidigare men säkert kommer att återkomma till för babyplagg, i alla fall om det visar sig klara tvätt bra.
Min enda invändning mot den här koftan var att monteringen var lite pysslig. Jag hade gärna stickat kroppen i ett stycke istället för i delar, men då hade man behövt veta från början hur långt ner på kroppen man skulle börja sy fast ärmarna, och anpassa allt efter det. Det var svårt nog ändå att få alla sömmar jämna och fina.
Nu ska jag som sagt lugna ner mig lite med babysakerna ett tag, för det finns en gräns för hur många stickade plagg man kan behöva innan man ens är född, men jag återkommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar